Nyhedsprofil: Line vil lave kirke i et telt på stranden

Det er sommer, det er sol og ikke søndag, men hver torsdag i sommerferien at Allehelgens Sogn i bogstaveligste forstand rykker teltpælene op og flytter kirken ud i et glampingtelt på stranden

Line Bønding har sammen med sine to præstekollegaer i flere år drømt om at gøre kirken mere synlig for folk i lokalområdet. Nu har de fået den idé at folde kirken ud som glampingtelt i Amager Strandpark. Foto: Privatfoto

Kirkerne ved Øresund fællesbetegnelsen for kirkerne Allehelgens Kirke og Sundkirken, som begge ligger et stenkast fra den velbesøgte Amager Strandpark i København.

Området omkring Amager Strandpark har været i rivende udvikling gennem snart et årti, og en masse nye beboere er flyttet ind i moderne boligbyggerier, der tårner sig op syd for strandparken.

Men hvordan når man ud til alle disse tilflyttere, som orienterer sig mere mod strandparken end mod kirken? Svaret kunne være: Man sætter et glamping-telt op på stranden og laver kirke dér, hvor folk er.

Line Bønding, der er sognepræst i Allehelgens Sogn, er en af initiativtagerne. Sammen med sognets to andre præster, Suzette Ejdrup og Mik Kjerulff, har hun i lang tid brygget på idéer til, hvordan de kunne gøre kirken mere synlig.

Line Bønding, hvordan er idéen til at slå et kirketelt op på stranden opstået?

“Vi har længe talt om, hvordan vi skulle komme ned til Amager Strand, hvor alle går ned om søndagen i stedet for at gå til gudstjeneste. Det er lidt nedslående at holde gudstjeneste, når man kan mærke, at folk er alle mulige andre steder.”

“Vi har blandt andet snakket om, at vi skulle have en tiny church eller en tømmerflåde, og så faldt vi over muligheden med et glampingtelt. Nu har vi været dernede tre gange, og vi har aftalt, at hvis vejret er godt, så er vi der hver torsdag henover sommeren, men hvis det regner, så tager vi ikke derned.”

Det er ikke kun israelitterne i det gamle testamente der opererer med en transportabel helligdom. Kirkerne ved Øresund har deres eget tabernakel i form af et glampingtelt. Foto: Privatfoto

Og hvad skal der ske i teltet?

“Det skal vi prøve os frem med. Vi har for eksempel inviteret en cross-yoga-lærer til at lave yoga dernede, og jeg er selv uddannet mindfulness-instruktør.”

“Jeg har tænkt mig at lave nogle meditationer, men det kommer an på om folk kommer ind i teltet. Ellers kunne en mulighed være at lave meditationskort, som vi deler ud med kærlig hilsen fra kirken.”

“Suzette, en af de andre præster, har tænkt sig at tage den kuffert med, som hun bruger til børnegudstjenester. Den er fuld af alt muligt, der tager udgangspunkt i bibelfortællinger. Vi har også fatboys med, så man kan også bare komme ind og få en sludder.”

Hvad håber I at opnå med teltet på stranden?

“At de mennesker der kommer i området, får øje på os, så vi bliver synlige i menneskers liv, også dem, der ikke lige umiddelbart tror, at kirken er noget for dem. Vi håber, at folk opdager, at der er mindfulness-meditation, børnegudstjenester og så videre.”

“Vi vil gerne gøre tærsklen til kirken lavere og vise, at der ikke behøver at være en særlig anledning til at bruge kirken, men at man bare kan gå forbi og hilse på en præst.”

“Vi kommer til at se, om det er relevant at være dernede, men den første torsdag, vi var der, kom der en hen, som måske gerne ville døbes. Det fortæller jo noget om, at vi har ramt rigtigt.”

Udover at slå et telt op på stranden hver torsdag henover sommeren, prøver Kirkerne ved Øresund også at nå ud til menigheden gennem en række andre sommeraktiviteter.

Fra juli til august er der således både madpakkecafé, sommerdagsgudstjeneste, yogaandagter, minipilgrimsvandringer og meget andet, som du kan orientere dig i på kirkens kalender