Kirkeministeriet svarer: Bispeløn bliver stadig betalt alene af staten

Der har været efterlyst et svar vedrørende, hvem der afholder lønudgifterne til landets biskopper. Kirkeministeriet fortæller nu, at det fortsat er staten, der betaler

Foto: Kåre Gade

Hvem betaler biskoppernes løn?

Det har der været tvivl om, efter biskopper og den tidligere kirkeminister, Birthe Rønn Hornbech, stillede spørgsmål ved en konteringsændring i finansloven.

Kirkeministeriet melder dog nu klart ud, at det fortsat er staten - og altså ikke folkekirkens medlemmer via kirkeskatten - der betaler lønnen.

Det oplyser ministeriet i et skriftligt svar:

"I forbindelse med udarbejdelse af regeringens finanslovsforslag har ministerierne altid fokus på at gennemgå forslaget og sikre en konsistent opsætning af bevillingerne.

Ved udarbejdelsen af finanslovsforslaget for 2024 blev hovedkontoen, hvorpå der tidligere blev budgetteret lønninger til biskopperne lagt sammen med hovedkontoen, hvorpå der budgetteres provster og præsternes løn. Ændringerne var af rent teknisk karakter, og har ikke ændret på finansieringsmodellen for biskoppernes løn. Biskoppernes lønninger bliver altså stadig betalt alene af staten.

Anmærkningsteksten (teksten, der beskriver bevillingens anvendelse) på underkontoen for biskoppernes lønning i finansloven for 2024 og finanslovsforslaget for 2025 er faktisk videreført uændret."