Budgettet for folkekirkens fællesfond i 2019 offentliggjort

Budgettet for folkekirkens fællesfond 2019 er blevet offentliggjort. Det fremgår blandt andet, at både folkekirkens kirkemusikskoler og Folkekirkens It modtager ekstrabevillinger

Folkekirkens kirkemusikskoler og Folkekirkens It kan se frem til en række ekstrabevillinger over de næste år. Pengene kommer fra omprioriteringspuljen i folkekirkens fællesfonds budget. Det skriver Kirkeministeriet i en pressemeddelelse.

Folkekirkens tre kirkemusikskoler modtager i 2019 en ekstrabevilling på 2,4 millioner kroner, der stiger til 7 millioner kroner hvert af de efterfølgende år. I pressemeddelelsen lyder det, at pengene især er møntet på gennemførelsen er skolernes nye strategi, herunder opretholdelelsen af det nuværende optag af især organister, der i fremtiden vil være en mangel på.

Desuden skal kirkemusikskolerne også bruge penge på udvikling af digital undervisning, der vil komme studerende, der bor langt fra skolerne, til gode.

Folkekirkens It modtager en ekstrabevilling på 2,5 millioner kroner om året til at "styrke it-governance og forretningsudvikling". Målet er, at der skal ske en større inddragelse af folkekirkens aktører og brugere i både styringen og udviklingen af folkekirkens digitale profil.

Otte andre projekter modtager også bevillinger fra omprioriteringspuljen. Herunder Kirkeministeriet og Landsforeningen af Menighedsråd, der modtager 1 million kroner til information og forberedelse af menighedsrådsvalget i 2020.