Den danske kirke i London klar efter facaderenovering

Tårnene på St. Katharine's Church i London var tæt på at falde sammen. Problemet er blevet løst, men ikke uden at planen blev lavet om undervejs.

Den danske kirke i London fejrede i søndags den første gudstjeneste i lang tid, hvor kirkegængerne ikke skulle gå under et stillads for at komme ind i kirken, skriver Kristeligt Dagblad. Stilladset har dækket facaden under en renovering, som viste sig at være mere gennemgribende og omfangsrig end først antaget. Stålskelettet, der holder facaden på plads, viste sig at være så medtaget, at en udskiftning var helt nødvendig. Renoveringen har kostet i omegnen af fire millioner kroner. Den danske kirke i London er, ligesom andre udlandskirker, selvfinansierende. Det betyder, at det er menigheden, der har betalt for den omfattende renovering.

Den nu overståede facaderenovering blev efter gudstjenesten markeret med en reception.

"Vi gjorde det, og nu kan vi igen gå sikkert ind i kirken uden at blive ramt af faldende murbrokker," sagde kirkerådsformand, Dorte Bille Harding under receptionen ifølge Kristeligt Dagblad.