Flydende kirke tages i brug til foråret

En ny flydende kirke skal betjene nybyggede boligområder, der er anlagt ved havne. Der er nemlig i flere tilfælde ikke bygget eller gjort plads til en kirkebygning

Kirkefondet vil bygge en husbådskirke, der kommer til at koste 10 millioner kroner. Det gør man for at kunne afholde gudstjenester og andre kirkelige handlinger i nybyggede områder der endnu ikke har nogle faste kirkebygninger. Den flydende kirke skal have plads til ca. 100 personer og kunne indrettes forskelligt alt efter hvilken begivenhed, der finder sted.

Næstformand i Kirkefondets bestyrelse siger ifølge JydskeVestkysten:

”Da mange nye boliger ligger i nærheden af en havn, vil det være oplagt, at have en husbådskirke. For når den så har gjort tjeneste i Sydhavnen, kan den slæbes hen til et andet sted.”

Tidligere har man opstillet midlertidige kirker i nybyggede boligområder, såkaldte vandrekirker, men dette bliver den første flydende kirke i Danmark. Husbådskirken skal i første omgang betjene beboerne i Københavns Sydhavn, inden den på et senere tidspunkt skal videre til et andet område.

Kirken finansieres gennem de seneste års slag af kirker i København