Her højtideligholdes flagdagen i kirken

Hvert år bliver Danmarks udsendte og veteraner hædret på flagdagen for Danmarks udsendte. Det sker blandt andet ved gudstjenester og mindehøjtideligheder landet over

Onsdag den 5. september højtideligholdes flagdagen for Danmarks udsendte og veteraner. Flagdagen er blevet afholdt siden 2009, hvor den blev vedtaget af forligspartierne bag forsvarsforliget. Mange steder tager kirkerne del i at hædre og mindes Danmarks udsendte og veteraner. Herunder kan ses en liste med nogle af de arrangementer der afholdes i kirkeligt regi:

Holmens Kirke, København Kl. 14.45: Mindegudstjeneste (kun for inviterede)
Gudstjenesten i Holmens Kirke er for de efterladte til dræbte i international tjeneste med deltagelse af Kongehuset, regering, Folketing, ledelse fra Forsvar, Politi og Beredskabsstyrelsen samt øvrige særligt inviterede gæster. Derudover deltager soldater fra årets udsendte enheder.

Helsingør Domkirke Kl. 18.30: Veteran-gudstjeneste ved sognepræst Anne Sofie Grandorf fra Skt. Olai Sogn og domorganist Bo Grønbech.

Ullerød Kirke, Hillerød Kl. 16.30: Mindehøjtidelighed for udsendte, veteraner og pårørende.

Taastrup Nykirke Kl. 10.00: Andagt for alle.

Sct. Mikkels Kirke, Slagelse Kl. 11.00: Gudstjeneste for Garderhusarkasernen.

Sct. Michaelis Kirke, Fredericia Kl. 11.45: Gudstjeneste med deltagelse af H.K.H Prins Joachim og H.K.H Prinsesse Marie.

Middelfart Kirke Kl. 16.00: Gudstjeneste ved sogne- og feltpræst Jes Rønn Hansen.

Odder Sognekirke Kl. 15.00: Flaghejsning og efterfølgende gudstjeneste.

Skive Kirke Kl. 13.30: Gudstjeneste ved feltpræst Mogens Birk Sørensen.

Viborg Domkirke kl 19.00: Gudstjeneste ved domprovst Thomas Frank.