To danskere valgt til topposter i luthersk verdensforbund

Biskop Henrik Stubkjær er valgt som ny præsident for Det lutherske Verdensforbund. Samtidig blev formand for Folkekirkens Mellemkirkelige Råd Peter Lodberg valgt som medlem af forbundets øverste råd

Biskop i Viborg Henrik Stubkjær svarer på spørgsmål ved pressekonferencen, efter at han lørdag blev valgt som ny præsident for Det lutherske Verdensforbund. Peter Lodberg blev samtidig valgt til forbundets øverste råd. Foto: LWF/Albin Hillert

Med 274 stemmer blev den 61-årige biskop i Viborg Henrik Stubkjær lørdag valgt som ny præsident for Det lutherske Verdensforbund (LVF) – en post, han skal bestride indtil forbundets næste generalforsamling om seks til syv år.

Samtidig blev formand for Folkekirkens Mellemkirkelige Råd Peter Lodberg valgt som medlem af LVF's øverste råd – en post svarende til den, som Henrik Stubkjær har haft siden LVF's forrige generalforsamling i Namibia i 2017.

Spørgsmålet om køn har fyldt meget på generalforsamlingen, hvor 20 procent af de repræsenterede kirker ikke anerkender kvinders ret til præsteembedet, og hvor særligt mange af de hastigt voksende afrikanske menigheder er imod.

Derfor var der kræfter, der gerne havde set, at LVF fik sin første kvindelige præsident – ligesom forbundet med valget af estiske Anne Burghardt fik sin første kvindelige generalsekretær i 2021.

Men trods rygter om forsøg på at stille en kvindelig modkandidat fra Asien, var Henrik Stubkjær eneste kandidat, da generalforsamlingen sent lørdag eftermiddag valgte ham som præsident.

274 stemte for, 18 imod, mens 18 undlod at stemme og en stemme var ugyldig, da Henrik Stubkjær blev valgt.

Peter Lodberg blev valgt med stemmetallet 243 for, 30 imod og 35 der undlod at stemme.

Takkede for tilliden

Umiddelbart efter at han var blevet valgt, takkede Henrik Stubkjær for tilliden, der var blevet vist ham. Samtidig understregede han, at han "ydmyg" og "overvældet."

Henrik Stubkjær benyttede også lejligheden til at takke folkekirken og de andre nordiske kirker for at have indstillet ham til posten.

I alt 320 delegerede er registreret til generalforsamlingen i Det Lutherske Verdensforbund. Tallene illustrerer magtfordelingen mellem de oprindelige lutherske kirker i Europa og de nye, hurtigtvoksende kirker i særligt Afrika og Asien:

• Afrika: 87
  • Asien: 76